Výzdoba staveb – exteriérová a interiérová malba a otisk, barevnost staveb

Interiérová malba

V tradičním obydlí se uplatňovala interiérová malba především na vnitřních stěnách světnice, síně, a hlavně pak na ohništi a stěnových plochách kolem něj (malované ohniště). Vedle geometrických a rostlinných prvků se v ornamentice interiérových maleb vyskytovaly i zvířecí motivy. Územní výskyt interiérové malby se kryje s rozsahem exteriérových maleb (nástěnná malba).

Primitivní výzdobou formu představuje otiskování barevných vzorů (obilné klasy, kukuřice, tiskátka z brambor nebo řepy ve tvaru srdce, hvězdy ap.).

Mladší ornamentální výzdoba byla prováděna volným tahem prstů, později malováním pomocí štětců atd. Závěrečnou fází vývoje interiérové malby je schématické malování pomocí šablony vystřižené z tuhého papíru. (V. Frolec, str. 76/změněn slovosled).

Malování mýdlem

Lidová výzdobná technika uplatňující se na oknech a skleněných výplních interiérových dveří. Je novějšího původu a její výskyt se omezuje na oblast Podluží a Strážnicka na jihovýchodní Moravě. V ornamentice se uplatňují prvky, které se rovněž vyskytují v názední malbě a částečně i ve výšivce (V. Frolec, str. 119).

Těrkování

Roztírání barvy na stěně (J. Vařeka, str. 230).

Exteriérová malba

Exteriérová malba se uplanitla na stavbách roubené i zděné konstrukce, a to nejen u domů, jimž byla zpravidla věnována největší pozornost. Platí to i pro některé další typy staveb (např. sýpky), a to zvláště v případě průčelí orietnovaného do veřejného prostoru.

Kromě běžného vápenného nátěru sloužícího k ochraně dřeva mohl být použit i nátěr barevný, plnící rovněž funkci dekorativní. Kromě odlišného barevného provedení jednotlivých konstrukčních prvků stavby se mohla uplatnit malovaná výzdoba ve formě figurálních nebo rostlinných motivů. Příkladem mohou být záklopová prkna a okřídlí bedněných štítů, případě též roubené věnce hrázděných staveb.

Malována byla rovněž průčelí zděných staveb, a to zpravidla jako nátěr omítky sloužící k ochranně zdiva před povětrností. Zvýrazněny byly zpravidla jednotlivé tektonické prvky, případně štuková výzdoba průčelí. Kromě tohoto mohla najít uplatnění i nástěnná či názední malba, a to často ve formě náboženského nebo jiného motivu. (MaČe, koncept, dopněno)

Autor hesla Malování mýdlem z publikace Lidová architektura. Encyklopedie © Václav Frolec, Josef Vařeka

Poznámky a citace k příspěvku:

FROLEC, Václav, VAŘEKA, Josef. Lidová architektura (Encyklopedie). SNTL a ALFA, L 17-U3-VI-31f/2145 1. vydání, Praha 1983.

Přejít nahoru